ماهی سالمون شیراز یکی از غذای مورد علاقه مسی

ماهی سالمون شیراز یک ماهی آبی یا چرب است که به ازای هر 100 گرم گوشت حدود 12 گرم چربی دارد، محتوایی شبیه به ماهی ساردین، ماهی خال مخالی یا ماهی تن. این چربی سرشار از امگا 3 است که به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید پلاسما کمک می کند.

همچنین سیالیت خون را افزایش می دهد که از تشکیل لخته یا ترومبوز جلوگیری می کند. به همین دلیل مصرف منظم ماهی قزل آلا برای عموم مردم و به ویژه در صورت اختلالات قلبی عروقی توصیه می شود. ماهی قزل آلا منبع عالی پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا است، درست مانند سایر ماهی ها.

در مورد ویتامین ها وجود برخی از گروه های B مانند B1، B3، B6، B9 و B12 خودنمایی می کند. اینها اجازه استفاده از مواد مغذی انرژی، یعنی کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها را می دهند و در فرآیندهای بسیار مهم (تشکیل گلبول های قرمز، سنتز مواد ژنتیکی، عملکرد سیستم عصبی و سیستم دفاعی و غیره) نقش دارند. با این حال، میزان این ویتامین ها در مقایسه با سایر غذاهای غنی از این مواد مغذی چندان قابل توجه نیست.

ماهی سالمون

سرشار بودن از چربی ماهی سالمون باعث می شود که حاوی مقادیر جالبی از برخی ویتامین های محلول در چربی مانند E و D باشد. در میان عملکردهای ویتامین E، خاصیت آنتی اکسیدانی آن برجسته است، یعنی عامل محافظتی در برابر برخی بیماری های دژنراتیو، قلبی عروقی است. بیماری ها و سرطان ویتامین D سطح کلسیم خون را تنظیم می کند و به جذب و تثبیت این ماده معدنی در استخوان ها کمک می کند.

در مورد مواد معدنی، منبع پتاسیم، فسفر و سلنیوم و همچنین منیزیم و ید به میزان کمتری است. میانگین آهن آن از اکثر ماهی ها کمتر است. پتاسیم برای سیستم عصبی و فعالیت عضلات ضروری است و در تعادل آب داخل و خارج سلول نقش دارد. فسفر در استخوان ها و دندان ها وجود دارد، در سیستم عصبی و فعالیت عضلانی و در فرآیندهای کسب انرژی نقش دارد. سلنیوم یک آنتی اکسیدان است که در متابولیسم چربی و سیستم ایمنی نیز نقش دارد.