گران قیمت ترین الیاف مصنوعی برای تشک های بیمارستان تهران خریداری شد

در دنیای نساجی دو نوع محصول نساجی وجود دارد: 1.- پارچه ها: منسوجات آنها از یک نخ پیوسته یا رشته پیوسته با فرآیند بافندگی ساخته می شود که در آن پود و تار نقش دارند. تار توسط نخ هایی که در جهت ارتفاع (طولی) می روند تشکیل می شود و قاب دارای نخ هایی است که در جهت عرض (عرضی) از تار عبور می کند. مثلاً: اگر نخ کوچکی از پیراهن یا پرده بکشیم، آن را باز می کنیم تا یک نخ ممتد در دستمان بماند و پرده ما از بین برود.

بافندگی
ساختار یک بافت

2.- منسوجات نبافته (ژئوتکستایل): منسوجات آن (نبافته ها) از درهم تنیده ای از الیاف مصنوعی برای تشک به وجود می آید. به عبارت دیگر، فرآیند تولید با یک نخ پیوسته شروع می شود که به بخش هایی از طول تعریف شده بریده می شود و بعداً با فرآیند سوزن زدن پردازش و در هم می آمیزد. این فرآیندی است که در آن تمام الیاف ما در هم تنیده می شوند و ساختار یک پارچه نبافته را تشکیل می دهند که برای رسیدن به تعریف ژئوتکستایل باید ویژگی های فنی خاصی از مقاومت کششی و مقاومت در برابر سوراخ را داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک سر یک پارچه نبافته را به شدت بکشیم، در نهایت با یک تکه پارچه نبافته مواجه می شویم که در آن شاهد تشکیل الیاف برش منظم خواهیم بود.

 

بدون بافت
ساختار یک بافت

خواص الیاف ژئوتکستایل (نبافته):
طول الیاف غیر بافته شده:
فیبر ناپیوسته: بخش هایی با طول مشخص.
رشته پیوسته یا بکسل رشته: بخشهای طولانی و پیوسته با طول نامحدود. برای به دست آوردن یک رشته پیوسته، از همجوشی یک تراشه پلاستیکی کوچک یا مشتقات آن (پلت) شروع می شود.
ترکیب الیاف نبافته:
الیاف طبیعی: برای ساخت ژئوتکستایل های زیست تخریب پذیر استفاده می شود
الیاف مصنوعی: مانند ابریشم مصنوعی، ویسکوز یا استات
الیاف مصنوعی بیشترین استفاده را در ساخت ژئوتکستایل ها دارند که از میان آنها سه گروه را متمایز می کنیم:
پلی پروپیلن: پلیمری گرمانرم با زنجیره بلند با سفتی بالا، کشش خوب و مقاومت در برابر اسیدها است.
پلی استرها: گروهی از پلیمرها هستند. مشخصه آن‌ها کمی تغییر شکل هستند، مقاومت زیادی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند و مدول الاستیسیته بالایی دارند.
سایر مواد مانند پلی اتیلن، پلی آمیدها یا پلی اولفین ها
سایر عوامل تولید ژئوتکستایل یا منسوجات نبافته:
وزن ژئوتکستایل: وزن ژئوتکستایل تعیین کننده مقدار الیاف استفاده شده در فرآیند سوزن زدن، یعنی در طی فرآیند درهم تنیدگی مکانیکی الیاف است. گرماژ می تواند از 10 گرم در متر مربع تا 2000 گرم در متر مربع باشد، بسته به مقصد یا کاربرد آن، برخی از گرماها یا برخی دیگر توصیه می شود.