استفاده از عینک آفتابی مسدودکننده آبی (BBG)

اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی دوره ای است که بیشترین میزان بروز مشکلات سلامت روان را دارد.

انتقال به محیط دانشگاه با عوامل خطر زیادی مانند اختلال اولیه و بی نظمی متعاقب آن در برنامه خواب و فعالیت دانشجو همراه بوده است. ما امکان استفاده از عینک آفتابی پلیس مردانه مسدودکننده آبی (BBG) در شب را در دانشجویان سال اول تحصیلات عالی با شکایت خواب آزمایش کردیم تا شواهد اولیه برای تأثیر BBG بر خواب، فعالیت و خلق و خوی به دست آوریم.

شرکت کنندگان 13 دانشجوی سال اول (از 10 دوره تحصیلی مختلف) بودند که برای اولین بار با شکایات اختلالات خواب که در غربالگری از طریق برنامه مصاحبه ساختار یافته دوک برای اختلالات خواب در محوطه دانشگاه زندگی می کردند، زندگی می کردند.

ما از یک طرح متقاطع متوازن 2 هفته ای (عینک BBG و عینک آفتابی مردانه در مقابل دارونما؛ شرکت کنندگان از مداخله فعال بی اطلاع بودند) با تخصیص تصادفی کامپیوتری استفاده کردیم.

تحلیل‌های اکتشافی عینک آفتابی مردانه مارک دار توصیفی و فراوانی را برای ارزیابی امکان‌سنجی مداخله ارائه کردند.


شواهد اولیه از امکان سنجی و قابل قبول بودن کارآزمایی پشتیبانی می کند، تقریباً همه شرکت‌کنندگان غربال‌شده موافقت کردند و پروتکل را با پایبندی بالا تکمیل کردند.

داده های از دست رفته ناچیز بود. علاوه بر این، اثربخشی BBGs برای افزایش سطح خواب، خلق و خو و فعالیت در بزرگسالان جوان مورد حمایت قرار گرفت.

نتایج این کارآزمایی امکان‌سنجی نشان می‌دهد که BBG  را عینک آفتابی اسپورت به عنوان یک مداخله ارزان و امکان‌پذیر برای کاهش خواب و اختلالات شبانه‌روزی در دانش‌آموزان جوان دارای پتانسیل است.

یک آزمایش بزرگتر، به دنبال این پروتکل اجرا شده با موفقیت، برای آزمایش کامل اثربخشی BBG ضروری است.

  • منابع:
    1. Blue blocking glasses worn at night in first year higher education students with sleep complaints
  • تبلیغات: 
  1. میوه زیتون از نظر گیاه شناسی به عنوان دروپه، مشابه هلو یا آلو
  2. فواید شگفت انگیز و باورنکردنی سیب که نمی دانستید
  3. فواید خوردن غذاهایی که به ما احساس سبکی می‌دهد!
  4. در آبکاری، طلا معمولاً از محلول کلرید یا سیانید رسوب می‌کند
    1.