آموزش ماهیگیری به زبان آموزان!

ضرب المثلی معروف است که می گوید: «به مرد ماهی بدهید تا یک روز به او غذا بدهید، ماهیگیری را به انسان بیاموزید تا یک عمر به او غذا بدهید». این ضرب المثل را می توان مستقیماً در آموزش به کار برد. ما دو انتخاب داریم: به فراگیرانمان یک ماهی بدهیم یا ماهیگیری را به آنها آموزش دهیم.
وقتی به یادگیرندگان خود ماهی می دهیم، به جای آموزش نحوه دسترسی به آن حقایق و داده ها با استفاده از منابع در محل کار، حقایق و نکات داده ای را ارائه می دهیم که معتقدیم برای موفقیت آنها ضروری است. رویکرد دادن ماهی به یادگیرندگان می‌تواند به شکل سخنرانی باشد که اغلب با ارائه پاورپوینت به آن کمک می‌کند و یک محیط یادگیری ایجاد می‌کند که در آن یادگیرنده منفعل است. معمولاً از یک استراتژی “یک بار انجام شده” استفاده می کند، که در آن اطلاعات پس از بازگشت به کار، بدون تقویت یا بازخورد در اختیار زبان آموزان قرار می گیرد.

هنگامی که در این سبک آموزش می بینند، به فراگیران آموزش داده نمی شود که به طور مستقل مسائل را حل کنند، و انجمنی برای تمرین مهارت های تفکر انتقادی در اختیار آنها قرار نمی گیرد.

از سوی دیگر، آموزش ماهیگیری به یادگیرندگان ما یک رویکرد دانش آموز محور است که در آن متخصصان یادگیری به ابزارها و مهارت های مورد نیاز برای عملکرد موفقیت آمیز یادگیرندگان در نقش های حرفه ای خود فکر می کنند. فراگیران را در یک نقش فعال در داخل اتاق آموزشی قرار می دهد و پس از پایان جلسه آموزشی، مشغول به کار می شوند.

رویکرد یادگیرنده محور قیمت ماهی آکواریوم برای ایجاد یک محیط یادگیری آموزش به ماهی، موارد زیر را در نظر بگیرید.

مهارت فراگیر مورد نیاز را شناسایی کنید. یکی از نکاتی که زبان آموزان یک ماه بعد باید به یاد داشته باشند چیست؟ شش ماه بعد چطور؟ در نتیجه تجربه یادگیری که به طور ملموس قابل اندازه گیری است، آنها باید چه کاری انجام دهند؟

با تمرکز بر یک هدف ساده و فراگیر، جلسه آموزشی متمرکزتر می شود و اولویت بندی اطلاعاتی که باید به اشتراک گذاشته شود آسان تر می شود. تمرکز هدف بر توسعه یک مهارت عملی، نتیجه را ملموس‌تر و مرتبط‌تر برای استفاده در کار می‌کند و سپس می‌تواند با انتظارات مدیر از عملکرد رفتاری همسو شود.

 

قیمت روز تن ماهی فلفلی تاپسی در صورت امکان، راهی پیدا کنید تا به یادگیرندگان منابعی را بیاموزید تا از آنها استفاده کنند، به جای گفتن جزئیات در منابع. بر محل منابع، نحوه ارزیابی کیفیت آنها و چگونگی تشخیص سناریوهایی که در آن منابع باید استفاده شوند، تمرکز کنید.

این ممکن است شامل استفاده از سناریوهای عملی، بازی‌ها، شبیه‌سازی‌ها یا مطالعات موردی باشد تا به یادگیرندگان کمک کند تا نحوه استفاده از منابع را در زندگی حرفه‌ای خود تجسم و تجربه کنند. این همچنین فرصتی عالی برای ترغیب زبان آموزان به ارزیابی تجربیات خود است. با استفاده از یک استراتژی آموزشی که در آن فراگیران تشویق می شوند به جای به خاطر سپردن پاسخ ها، پاسخ ها را بیابند، نیروی کاری را ایجاد می کنیم که برای حل مسائل مدبر و آموزش دیده باشد.

مهارت های تفکر انتقادی را ارتقا دهید. به عنوان یک تسهیل کننده، کمتر صحبت کردن، بیشتر گوش دادن و پرسیدن سوالات چالش برانگیز مناسب می تواند مهارت های تفکر انتقادی را برای فراگیران تقویت کند.

با اجازه دادن به یادگیرندگان برای تداوم در یک بازی، شبیه سازی یا سایر فعالیت های یادگیری بدون ارائه پاسخ در صورت گیر افتادن، آنها را تشویق می کنید تا خودشان به مشکلات فکر کنند یا به دنبال کمک همتایان خود در اتاق آموزش باشند. با ترویج رفتار حل مسئله مستقل در اتاق آموزش، زمینه را برای نحوه رفتار آنها در محل کار آماده می کنید.

جزوات بسیار فشرده ارائه دهید. اگر دوره بر توسعه مهارت متمرکز است، نیازی به ارائه ده‌ها صفحه که جزئیات هر واقعیت، خط‌مشی یا رویه تحت پوشش را فهرست می‌کند، نیست. جزوه ها را می توان تنها در چند صفحه خلاصه کرد و توضیح می دهد که چه زمانی و کجا منابع مورد نیاز در کار را پیدا کنید.

به عنوان مثال، یک کارت مرجع سریع با یک نکته کلیدی با پررنگ در بالا و شاید چند نکته مفید برای زبان آموزان ارائه دهید. بقیه صفحه را می توان به یادآوری نحوه یافتن منابع مورد بحث در کلاس به یادگیرندگان اختصاص داد تا بدانند پس از بازگشت به کار چگونه فرآیند حل مسئله را شروع کنند.

یک توضیح اضافه کنید. در محیط های یادگیری دانش آموز محور، بحث و گفتگو با گروه برای بررسی آنچه در طول جلسه آموزشی آموخته شده ضروری است. بحث فرصتی عالی برای ترویج تفکر انتقادی در زبان آموزان است. یک موضوع یا هدف را برای بحث مشخص کنید، مانند طوفان فکری راه حل های خلاقانه برای مشکلاتی که ممکن است در کار با آنها مواجه شوید، با استفاده از اطلاعات آموخته شده در جلسه آموزشی. شما همچنین می توانید یک بحث برای ارزیابی تجربه یادگیری رهبری کنید.

باز هم، بیشتر از صحبت کردن، گوش کنید و قبل از بحث، سؤالات فکری را برای زبان آموزان آماده کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تسهیل بحث های دانشجومحور، به مقاله من، “پیشنهادهای بحث” در شماره ژانویه 2014 T+D مراجعه کنید.)

 

  • منابع:
    1. Teaching Learners to Fish
  • تبلیغات: 
    1. استخراج روغن کنجد در خانه
    2. طراحی کابلی که با زلزله تخریب نمیشه
    3. بالاخره خرمای 1 کیلویی نیز کشت شده است!
    4. برای تقویت مو از شامپوی کشمش استفاده می کنند.